Η ανορεξία έχει και γενετική βάση και μπορεί να κληρονομηθεί

Δευτέρα, 15 Μάιος 2017 20:45 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Η ανορεξία έχει και γενετική βάση και μπορεί να κληρονομηθεί

Διεθνής επιστημονική ομάδα διαπίστωσε για πρώτη φορά ότι η ψυχογενής ανορεξία έχει και γενετικό υπόβαθρο και μπορεί να “περάσει” στα παιδιά. Η ανορεξία είναι μια συχνή διαταραχή πρόσληψης τροφής, που ενίοτε μπορεί να αποβεί μοιραία και “προτιμά” τα νέα κορίτσια.
Η νέα μελέτη έδειξε ότι πολλοί άνθρωποι, που υποφέρουν από ψυχογενή ανορεξία, έχουν μια συγκεκριμένη μετάλλαξη σε ένα χρωμόσωμα.
Κι ενώ διεθνώς υπήρχε η πεποίθηση ότι η ανορεξία οφείλεται σε ψυχολογικούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως άγχος, κατάθλιψη κ.ά., διαπιστώθηκε ότι το πρόβλημα παρατηρείται συχνά σε αρκετά μέλη της ίδιας οικογένειας. Άρα μήπως είναι κληρονομικό;
Πιο συγκεκριμένα οι ερευνητές από το King’s College του Λονδίνου και από το Πανεπιστήμιο North Carolina μελέτησαν και σύγκριναν τους γενετικούς κώδικες 3.400 ατόμων με ανορεξία, προκειμένου να δουν πόσο διαφέρει η έκφραση της διαταραχήςαπό άτομο σε άτομο.
Σε πάνω από τις μισές περιπτώσεις βρήκαν ελαττωματικά γονίδια, τα οποία συνδέονται με τον νευρωτισμό, τη σχιζοφρένεια και τον μεταβολισμό - ευρήματα που ενίσχυσαν την πεποίθηση ότι η πάθηση είναι μια διανοητική, όσο και μεταβολική κατάσταση.
Η καθηγήτρια Cynthia Bulik, από το Πανεπιστήμιο North Carolina, δήλωσε στην επιστημονική έκδοση American Journal of Psychiatry: “Απροσδόκητα βρήκαμε, επίσης, ισχυρούς γενετικούς συσχετισμούς με διάφορα μεταβολικά χαρακτηριστικά, όπως με τον δείκτη μάζας σώματος (BMI) και με τον μεταβολισμό ινσουλίνης-γλυκόζης. Αυτό το εύρημα μας ενθαρρύνει να ψάξουμε περισσότερο το πώς οι μεταβολικοί παράγοντες αυξάνουν τον κίνδυνο για νευρική ανορεξία”.
Την επιστημονική ομάδα αποτέλεσαν 220 επιστήμονες και κλινικοί γιατροί, όλοι μέλη της διεθνούς ομάδας εργασίας Psychiatric Genetics Consortium Eating Disorders Working Group.
Περισσότεροι άνθρωποι πεθαίνουν από διατροφικές διαταραχές παρά από οποιαδήποτε άλλη ψυχική ασθένεια. Εκτιμάται ότι το 10% όλων των πασχόντων πεθαίνει εξαιτίας της κατάστασής του. Οι πάσχοντες είναι ηλικίας 8 έως 80 ετών, αγόρια και κορίτσια, γυναίκες και άνδρες και τα τελευταία 25 χρόνια ο αριθμός τους έχει εκτοξευθεί.
Παρόλο που οι ερευνητές δεν έχουν, ακόμη, εντοπίσει τα ακριβή γονίδια που εμπλέκονται, ελπίζουν, μόλις αυτά ταυτοποιηθούν, να αναπτυχθούν φάρμακα, που θα μπορούσαν να αποτρέψουν τα αποτελέσματα.