Εστία δισεκατομμυρίων βακτηρίων το σφουγγαράκι της κουζίνας

Τρίτη, 01 Αύγουστος 2017 20:18 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εστία δισεκατομμυρίων βακτηρίων το σφουγγαράκι της κουζίνας

Κάθε κυβικό εκατοστό του σφουγγαριού κουζίνας μπορεί να περιέχει περισσότερα από 50 δισεκατομμύρια βακτήρια, όπως δείχνουν τα ευρήματα νέας έρευνας γερμανών επιστημόνων.
Αν είστε από εκείνους που ξεχνούν για μήνες να αλλάξουν το σφουγγαράκι στην κουζίνα τους, τότε το παρακάτω θέμα σας αφορά μιας και σύμφωνα με μία νέα έρευνα Γερμανών επιστημόνων μπορεί αυτό να χρησιμοποιείται συνδυαστικά με καθαριστικά, αλλά παρ’ όλα αυτά “φιλοξενεί” αμέτρητα μικρόβια, κάποια εκ των οποίων είναι στενοί συγγενείς των βακτηρίων που προκαλούν πνευμονία και μηνιγγίτιδα.
Όπως αναφέρεται λοιπόν στο επιστημοτικό περιοδικό Scientific Reports, η ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον Markus Egert από την ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου του Furtwagen φέρνοντα κάτω από το μικροσκόπιο 14 χρησιμοποιημένα σφουγγαράκια κουζίνας, διαπίστωσε ότι υπήρχαν παντού βακτήρια (επιφάνειες, κοιλότητες, εσωτερικό), κυρίως, δε, τα γ-πρoτεοβακτήρια.
Είναι εντυπωσιακό, μάλιστα, ότι από την “χαρτογράφηση” του μικροβιώματος βρέθηκε ότι σε κάθε κυβικό εκατοστό του σπόγγου μπορεί να υπάρχουν περισσότερα από 50 δισεκατομμύρια βακτήρια, αριθμός δηλαδή επτά φορές μεγαλύτερος από εκείνον των κατοίκων της Γης, αλλά και που απαντάται μόνο στα κόπρανα.
Έχει ενδιαφέρον επίσης ότι ακόμα και όταν επιχειρήθηκε η αποστείρωση των 14ρων σφουγγαριών σε βραστήρα και φούρνο μικροκυμάτων, τα -δυνητικά- επικίνδυνα μικρόβια, όπως το Chryseobacterium hominis και το Moraxellaosloensis, δεν σκοτώθηκαν. Γι’ αυτό άλλωστε και οι επιστήμονες πλέον συνιστούν την αλλαγή του σφουγγαριού κάθε εβδομάδα.
Ακόμη μεγαλύτερο παράδοξο, πάντως, αποτελεί το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της μελέτης παρατηρήθηκε ότι τα σφουγγαράκια που καθαρίζονταν τακτικά, περιείχαν μεγαλύτερη αναλογία παθογόνων μικροοργανισμών συγκριτικά με εκείνα που δεν είχαν καθαρισθεί ποτέ. Μία πιθανή απάντηση κατά τους επιστήμονες βρίσκεται στο ότι τα παθογόνα βακτήρια είναι πιο ανθεκτικά και καταλαμβάνουν άμεσα το χώρο που αφήνει το “καλό μικροβίωμα”, όπως γίνεται και με μία αντιβιοτική θεραπεία στο έντερο.