Οι καλοί φίλοι, όντως, είναι στο ίδιο μήκος κύματος

Τετάρτη, 31 Ιανουάριος 2018 20:28 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Οι καλοί φίλοι, όντως, είναι στο ίδιο μήκος κύματος

Μεταξύ μας το λέγαμε πάντα, αλλά τώρα αποδεικνύεται και επιστημονικά. Οι φίλοι εκπέμπουν στο ίδιο μήκος κύματος, εξ’ ού και συνεννοούνται πολλές φορές χωρίς να μιλάνε και περνάνε καλά μαζί.
Είναι αυτό που λέμε “χημεία” μεταξύ φίλων...
Μαγνητικές τομογραφίες έδειξαν ότι τα εγκεφαλικά κύματα των κολλητών φίλων ταίριαζαν, όταν παρακολουθούσαν βίντεο κλιπ με ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως κωμωδία, συζητήσεις ντοκιμαντέρ και μουσική.
Στην πραγματικότητα, οι επιστήμονες είναι σε θέση ακόμη και να υπολογίσουν πόσο κοντινή είναι στ’ αλήθεια μια σχέση, απλά και μόνο μετρώντας τον συγχρονισμό της νευρωνικής δραστηριότητας.
Καλοί φίλοι βρέθηκαν να έχουν τα πιο παρόμοια νευρικά μοτίβα, ακολουθούμενοι από φίλους φίλων, οι οποίοι με τη σειρά τους είχαν πιο κοινά εγκεφαλικά κύματα από τους φίλους των φίλων των φίλων.
Η επικεφαλής ερευνήτρια Carolyn Parkinson, από το UCLA, εξήγησε: “Οι νευρικές απαντήσεις σε δυναμικά ερεθίσματα, όπως τα βίντεο, μπορούν να μας ανοίξουν ένα παράθυρο στις ανεμπόδιστες, αυθόρμητες διαδικασίες σκέψης των ανθρώπων, καθώς αυτές ξεδιπλώνονται. Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας δείχνουν ότι οι φίλοι επεξεργάζονται τον κόσμο γύρω τους με εξαιρετικά παρόμοιους τρόπους”.
Στη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Nature Communications, συμμετείχαν 280 απόφοιτοι σχολών.
Οι ερευνητές εκτίμησαν την κοινωνική απόσταση μεταξύ ατόμων, με βάση τους αμοιβαίως αναφερόμενους κοινωνικούς δεσμούς.
Σαράντα δύο από τους απόφοιτους κλήθηκαν στη συνέχεια να παρακολουθήσουν μια σειρά από βίντεο, ενώ η νευρωνική τους δραστηριότητα καταγράφηκε με έναν λειτουργικό σαρωτή μαγνητικής τομογραφίας (fMRI). Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι η ομοιότητα της νευρικής απόκρισης ήταν ισχυρότερη μεταξύ των φίλων, στις περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονταν στη συναισθηματική ανταπόκριση, κατευθύνοντας την προσοχή του ατόμου και τη συλλογιστική του.
Επίσης η επιστημονική ομάδα διαπίστωσε ότι οι ομοιότητες αντίδρασης στην μαγνητική τομογραφία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να βρουν αν δύο άτομα είναι φίλοι αλλά και ποια είναι η κοινωνική απόσταση μεταξύ τους.
Επόμενο βήμα είναι η διερεύνηση της υπόθεσης ότι οι άνθρωποι αναζητούν εκείνους που βλέπουν τον κόσμο με τον ίδιο τρόπο με κείνους ή αν αυτός ο τρόπος γίνεται παρόμοιος, όταν ανταλλάσουν εμπειρίες.

του Ηλία Μακρή