Το τι τρώμε επηρεάζει τη διασπορά του καρκίνου

Πέμπτη, 08 Φεβρουάριος 2018 19:10 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Το τι τρώμε επηρεάζει τη διασπορά του καρκίνου

Μέχρι τώρα ξέραμε τη σημασία της σωστής διατροφής στην πρόληψη του καρκίνου. Πλέον, όμως, όλο και περισσότερα στοιχεία συντείνουν στο ότι, τα τρόφιμα που καταναλώνουμε, μπορεί να μεταβάλουν την ανάπτυξη και την εξάπλωση της ασθένειας.
Ένα μόνο μόριο μπορεί να έχει μεγάλη επίδραση στην ικανότητα του καρκίνου του μαστού να εξαπλωθεί σε άλλα μέρη του σώματος, αποκάλυψαν ερευνητές του Πανεπιστημίου Cambridge στην επιθεώρηση Nature.
Οι περισσότερες ασθενείς με καρκίνο του μαστού δεν πεθαίνουν από τον αρχικό όγκο, αλλά από δευτερογενείς κακοήθεις αναπτύξεις (μεταστάσεις), όπου τα καρκινικά κύτταρα είναι ικανά να εισέλθουν στο αίμα και να επιβιώσουν, "μεταναστεύοντας" σε νέα σημεία.
Η ασπαραγίνη, ένα αμινοξύ - που οφείλει την ονομασία του στα σπαράγγια, στα οποία εντοπίστηκε για πρώτη φορά σε μεγάλες ποσότητες - αποδείχθηκε ότι είναι ένα βασικό συστατικό, με τη βοήθεια του οποίου τα κύτταρα του καρκινικού όγκου μπορεί να αποκτήσουν αυτές τις "μεταναστευτικές" ιδιότητες, τα πουλερικά, στα θαλασσινά και σε πολλά άλλα τρόφιμα.
Η μελέτη έγινε στο Ερευνητικό Ινστιτούτο για τον Καρκίνο στο Πανεπιστήμιο Cambridge και χρησιμοποιήθηκαν ποντίκια με επιθετική μορφή καρκίνου του μαστού. Κανονικά τα πειραματόζωα θα πέθαιναν σε μερικές εβδομάδες, καθώς οι όγκοι εξαπλώθηκαν σε όλο το σώμα. Αλλά όταν έκαναν διατροφή χαμηλή σε ασπαραγίνη ή πήραν φάρμακα για να εμποδίσουν τη δράση του αμινοξέος, τότε ο όγκος δυσκολευόταν να εξαπλωθεί.
"Ήταν μια πραγματικά μεγάλη αλλαγή, οι καρκίνοι ήταν πολύ δύσκολο να βρεθούν", δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, καθηγητής Greg Hannon.
"Η εργασία μας εντόπισε έναν από τους βασικούς μηχανισμούς, που προάγουν την ικανότητα των κυττάρων του καρκίνου του μαστού να εξαπλώνονται. Όταν μειώθηκε η διαθεσιμότητα της ασπαραγίνης, παρατηρήσαμε μικρή επίδραση στον πρωτογενή όγκο στο στήθος, αλλά τα καρκινικά κύτταρα είχαν μειωμένη ικανότητα για μεταστάσεις σε άλλα μέρη του σώματος.
Στο μέλλον ο περιορισμός αυτού του αμινοξέως, μέσω ενός ελεγχόμενου προγράμματος διατροφής ή με άλλα μέσα, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πρόσθετο κομμάτι της θεραπείας για μερικούς ασθενείς με καρκίνο μαστού και άλλες μορφές της νόσου".

του Ηλία Μακρή