Η λευχαιμία είναι πιθανό να αποφευχθεί, λένε ερευνητές

Τρίτη, 22 Μάιος 2018 19:55 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Η λευχαιμία είναι πιθανό να αποφευχθεί, λένε ερευνητές

Βρετανοί ερευνητές ισχυρίζονται πως αναγνώρισαν τι μπορεί να προκαλέσει λευχαιμία, την πιο κοινή μορφή καρκίνου στα παιδιά.
Η είδηση κάνει τον γύρο του κόσμου. Η οξεία λεμφοβλαστική λευχαιμία(ALL) προκαλείται από λοιμώξεις, όπως η γρίπη, και είναι πιθανό να αποφευχθεί και τα πάρα πολύ καθαρά, "αποστειρωμένα" σπίτια μπορεί να συνδέονται με την εμφάνισή της.
Σύμφωνα με την μελέτη - ορόσημο, τέτοιες λοιμώξεις μπορεί να προκαλέσουν λευχαιμία στα παιδιά που έχουν γενετική προδιάθεση, αλλά μόνο σε εκείνα που μεγαλώνουν σε περιβάλλον απολύτως απαλλαγμένο από μικρόβια. Αυτό σημαίνει ότι η έκθεση των μωρών στις ασθένειες άλλων παιδιών ή το να βάλουν στο στόμα κάτι που έχει πέσει κάτω, μπορεί στην πραγματικότητα να τα προστατεύσει από την ασθένεια, ενδυναμώνοντας το ανοσοποιητικό τους σύστημα έναντι μεταγενέστερων λοιμώξεων.
Χωρίς επαρκή ανοσία, αν τα παιδιά, που είναι ευάλωτα, "πιάσουν" ακόμη και έναν σχετικά αβλαβή ιό, όπως της γρίπης, το ανοσοποιητικό τους σύστημα δυσλειτουργεί, δημιουργώντας πολύ περισσότερα λευκά αιμοποιητικά κύτταρα από ό,τι χρειάζεται - τα οποία καταπολεμούν τη μόλυνση - προκαλώντας λευχαιμία.
Η ασθένεια επηρεάζει ένα στις 2000 παιδιά πριν από την ηλικία των 16 χρόνων.
Ο καθηγητής Mel Greaves από το Ινστιτούτο Ερευνών για τον Καρκίνο πιστεύει ότι η νόσος ξεκινά με μια μετάλλαξη που συνέβη στην μήτρα και ένα ανοσοποιητικό σύστημα που δεν εκτέθηκε σε αρκετά μικρόβια νωρίς στη ζωή.
Αυτός ο τύπος καρκίνου του αίματος είναι πιο συνηθισμένος στις προηγμένες, εύπορες κοινωνίες, κάτι που υποδηλώνει ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής μπορεί να τον προκαλέσει. Κατά καιρούς έχουν υπάρξει θεωρίες ότι τα ηλεκτρικά καλώδια, τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα και διάφορες χημικές ουσίες σχετίζονται με τη νόσο.
"Πρόκειται για ένα παράδοξο της προόδου στις σύγχρονες κοινωνίες, ότι η πρόοδος στην καθαριότητα μπορεί να προκαλέσει μια τόσο καταστροφική κατάσταση", δήλωσε ο καθηγητής στο επιστημονικό περιοδικό Nature Reviews Cancer.
Η ενδιαφέρουσα μελέτη, που χρειάστηκε 30 χρόνια έρευνας για τον καρκίνο, εγείρει την προοπτική ότι η οξεία λεμφοβλαστική λευχαιμία θα μπορούσε να γίνει μια ασθένεια που μπορεί να προληφθεί, κάτι που διάφορες φιλανθρωπικές οργανώσεις είπαν ότι ήταν "εξαιρετικά συναρπαστικό".
Απλά βήματα, όπως το να επιτρέπεται στα παιδιά να πάνε στον βρεφονηπιακό σταθμό, ώστε να έρχονται σε επαφή με τα μικρόβια άλλων μικρών παιδιών, ο θηλασμός, το παιχνίδι έξω από το σπίτι και το να μην καθαρίζονται υπερβολικά τα σπίτια θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, σύμφωνα με τη μελέτη.
"Η έρευνα δείχνει ξεκάθαρα ότι όλα έχουν μια σαφή βιολογική αιτία και ότι η ασθένεια προκαλείται από μια ποικιλία μολύνσεων σε παιδιά με προδιάθεση, τα οποία δεν έχουν σωστά προετοιμασμένο ανοσοποιητικό σύστημα.
Η πιο σημαντική επίπτωση είναι ότι οι περισσότερες περιπτώσεις παιδικής λευχαιμίας είναι πιθανόν να αποφευχθούν. Θα μπορούσε να γίνει με τον ίδιο τρόπο που εξετάζονται επί του παρόντος τα αυτοάνοσα νοσήματα ή οι αλλεργίες - ίσως με απλές και ασφαλείς παρεμβάσεις να εκτίθενται τα βρέφη σε μια ποικιλία κοινών και αβλαβών μικροβίων", εξήγησε ο επικεφαλής ερευνητής.
Ενώ πιστεύεται ότι ένα στα είκοσι παιδιά γεννιέται με την "ένοχη" για λευχαιμία μετάλλαξη, μόνο το 1% από αυτά θα εμφανίσει τη νόσο.